حجتالاسلام ربانی گلپایگانی: علمای برجسته اهلسنت نیز مودّت را ناظر به اهلبیت(ع) دانستهاند
حجتالاسلام والمسلمین دكتر ربانی گلپایگانی در درس خارج كلام خود كه در برنامه «مبنا» از رادیو معارف پخش شد، با بررسی اقوال مفسران شیعه و اهلسنت، بر الهی بودن مسئله امامت و دلالت آیه مودّت بر وجوب محبت اهلبیت پیامبر اكرم(ص) تأكید كرد.
به گزارش روابط عمومی رادیو معارف، در برنامه «مبنا» رادیو معارف، حجتالاسلام والمسلمین دكتر ربانی گلپایگانی در ادامه مباحث كلامی پیرامون امامت و ولایت، به بررسی تفسیری آیه 23 سوره شوری («قُل لا أَسأَلُكُم عَلَیهِ أَجرًا إِلَّا المَوَدَّةَ فِی القُربى») پرداخت و دیدگاههای مختلف مفسران اهلسنت و شیعه را تبیین كرد.
وی با اشاره به اقوال مفسران متقدم و معاصر اهلسنت، توضیح داد كه برخی از آنان «مودّت فی القُربى» را به رعایت پیوند خویشاوندی پیامبر(ص) با قریش تفسیر كردهاند، اما در مقابل، گروه قابل توجهی از علمای اهلسنت تصریح دارند كه مراد از این آیه، محبت خویشاوندان نزدیك پیامبر اكرم(ص)، بهویژه اهلبیت(ع)، است.
حجتالاسلام ربانی گلپایگانی در این زمینه به دیدگاه ابنحجر هیتمی مكی اشاره كرد و گفت: ابنحجر در كتاب الصواعق المحرقه، ذیل باب فضائل اهلبیت نبوی، آیه مودّت را بهصورت مفصل تفسیر كرده و با استناد به روایات متعدد، تصریح میكند كه مقصود از «قربى»، اهلبیت پیامبر(ص)، یعنی حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س) و فرزندان آنان هستند.
وی افزود: ابنحجر مكی با نقل روایاتی از منابع معتبر اهلسنت همچون احمد بن حنبل، طبرانی و ابنابیحاتم، نشان میدهد كه محبت اهلبیت(ع) نهتنها خواسته پیامبر(ص)، بلكه نشانهای از كمال ایمان و معیار حقانیت اعتقادی است.
این استاد برجسته كلام اسلامی همچنین به تلاش ابنحجر برای جمع میان اقوال مختلف مفسران اشاره كرد و گفت: وی دیدگاه منسوب به ابنعباس را در تعارض با تفسیر اهلبیتی آیه نمیداند، بلكه آن را حمل بر عموم كرده و محبت اهلبیت(ع) را مصداق كامل و برجسته آیه مودّت معرفی میكند.
حجتالاسلام والمسلمین ربانی گلپایگانی در پایان تأكید كرد: مجموعه این شواهد نشان میدهد كه مسئله امامت و ولایت در اسلام، یك امر صرفاً تاریخی یا اجتماعی نیست، بلكه حقیقتی الهی است كه ریشه در قرآن، سنت نبوی و اجماع گسترده عالمان مسلمان دارد.